اجرای بسته تحولی آموزش، تربیت بدنی و توان بخشی خانواده محور به زودی
به گزارش تور مالزی ارزان، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با مدیران مدارس مجری برنامه نظارت همتا به تشریح سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در این نشست که از شبکه شاد پخش شد، با اشاره به مسائل آموزش و پرورش و کلید واژه ساعت گفت : ساعت مخفف ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی، ارتقای مدیریت آکادمیی، عملیاتی کردن بودجه مدارس، تمرکززدایی و توسعه مشارکت ها است و این موضوعات باید به صورت جدی در آموزش و پرورش به آن ها پرداخته گردد.
وی اضافه کرد: خود ساعت نیز نشانگر حرکت رو به جلو، مدیریت زمان، ادراک مشترک، شفافیت، هماهنگی اجزا، دقت، همراه بودن و قابل برنامه ریزی بودن است.
معاون وزیر به تشریح چرایی بحث ارتقای مدیریت آکادمیی پرداخت و گفت: از منظر نظری و راهبردی 44 درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبتنی بر رهبری و مدیریت، 20 درصد منابع انسانی، 6 درصد منابع مالی، 5 درصد تامین فناوری و تجهیزات، 6 درصد تامین پژوهش و برنامه ریزی و ارزیابی و 15 درصد تامین برنامه درس ملی است.
وی اضافه کرد: بعلاوه در بند 7-1 و بند 22 از قسمت راهبردهای عملی سند تحول بنیادین به مبحث مدیریت آکادمیی اشاره شده است.
حسینی با بیان اینکه مدرسه جعبه سیاه جامعه است و حد اندازه و دیوار توسعه هیچ جامعه ای ازحد اندازه و تو سعه معلمان و مدارس آن بالاتر نخواهد رفت، توضیح داد: نهاد تحول آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه، واحد تحول کلاس درس و عامل و کارگزار تحول معلمان و راهبران آموزشی هستند.
وی در ادامه به بیان نگاه سند تحول بنیادین به مدرسه صالح پرداخت و اظهار کرد: مدرسه صالح در سند تحول بنیادین برخوردار از قدرت برنامه ریزی و تصمیم گیری، یادگیرنده و کمال جو، خود ارزیاب، مسئول و جوابگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی، مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو، بهره مند از ظرفیت عوامل سهیم و موثر در فرایند تعلیم و تربیت و دارای تعامل اثربخش با نهادهای محلی است.
معاون وزیر با بیان اینکه مدرسه استاندارد و کیفی مدرسه ای است که مانا باشد به تشریح ویژگی های مدرسه مانا پرداخت و گفت: در مدرسه مانا مدیر مدرسه راهبر آموزشی است که با اقتدار و نفوذ می تواند مدیریت کند و مدرسه مانا مدرسه ای است که فعالیت ها و مشارکت های فراسازمانی داشته باشد.
وی اضافه کرد: ویژگی دیگر مدرسه مانا این است که مبتنی بر چرخش های تحول آفرین تعلیم و تربیت تمام ساحتی یعنی شامل ساحت های اعتقادی، علمی و فناوری، مالی و حرفه ای، زیبا شناختی و هنری، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه ویژگی دیگر مدرسه مانا مشارکت پذیری در برابر مشارکت گزیزی یا مقاوت گزینی است، گفت: مدرسه مانا کیفیت نگر، برنامه ریز، نوآور، سیاست ورز، فرایند ای، کنش آموز، توده گرا و دارای آموزش و پرورش است.
حسینی با تشریح سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آکادمیی گفت: تشکیل کمیته بهبود و ارتقاء مدیریت آکادمیی با ترکیب نیروهای صاحب نظر دانشگاهی، مدیران ستادی و مدیران آکادمی ها و نیز نمایندگان معلمان و دانش آموزان اولین گام در ارتقای مدیریت آکادمیی است.
وی اضافه کرد: توانمند سازی مدیران آکادمیی، ارزیابی، نظارت و انتصاب مدیران آکادمیی، جلب مشارکت مدیران مدارس و کیفیت بخشی به مدارس در بعد آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی و توانبخشی از جمله حیطه های فعالیت کمیته بهبود و ارتقای مدیریت آکادمیی است.
حسینی یکی از راه های تحقق اهداف کارگروه های ارتقای مدیریت آکادمیی را تشکیل شبکه ارتباطی مدیران دانست و اضافه کرد: برنامه اول در این هدف ایجاد قطب های چهارگانه معاونین و مدیران استانی بود.
معاون وزیر با بیان اینکه برنامه دوم نظام سبتا (سیاست، برنامه، اهداف و تجربه گردانی) است، گفت: این نظام در دوسطح سازمان با روسای ادارات استان ها و سطح روسای ادارات با مدیران آکادمی تشکیل شد.
وی اضافه کرد: برنامه سوم با عنوان سبتا گردانی یا چهارشنبه توانمندسازی مدیریتی بود که در ستاد با مدیران استان ها و در استان های با مدیران مدارس این برنامه اجرا شد.
حسینی در ادامه به ارائه دستاوردها و فعالیت های اجرا شده درخصوص بسته تحولی توسعه مشارکت ها و اجتماعی شدن پرداخت و گفت: فعالیت های این بسته تحولی در چهار حوزه معلمان، اولیا، دانش آموزان و تشکل های مردمی و پیش کسوتان تدوین و اجرایی شد.
وی اضافه کرد: طرح جمع آوری ایده های مطلوب با جمع آوری 62 ایده، گروه بندی حرفه ای معلمان با مشارکت 5 هزار و 253 معلم و تحقق 25 درصدی نظارت همتا با هدف تجربه گردانی از جمله فعالیت های بسته تحولی توسعه مشارکت ها در حوزه معلمان برای سال 99 بود.
حسینی ادامه داد: ایجاد مجلس مشورتی اولیا در سطح استانی و سطح ملی، طرح مدرسه کمک اولیا با مشارکت 4 هزار و 296 ولی متخصص دانش آموزان و اجرایی سازی طرح اولیای همیار معلم ویژه شرایط کرونایی از جمله فعالیت های اجرا شده بسته تحولی توسعه مشارکت ها در حوزه اولیا برای سال 99 بود.
وی اضافه کرد: برای سال 1400 بسته تحولی آموزش، پرورش، تربیت بدنی و توان بخشی خانواده محور تدوین شده است و به زودی اجرایی می گردد.
معاون وزیر با اشاره به فعالیت های اجرا شده بسته تحولی توسعه مشارکت ها در حوزه دانش آموزان گفت: ایجاد مجلس دانش آموزی مستقل دانش آموزان با نیازهای ویژه در سطح منطقه ای و ملی، تحقق 70 درصدی برنامه هر دانش حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت 46 درصد مدارس در برنامه هر مدرسه یک سرود و تحقق 41.7 درصدی طرح مدام از جمله دستاوردهای سال گذشته بسته توسعه مشارکت ها در حوزه دانش آموزان است.
حسینی در سرانجام گفت: تحقق 65.1 درصدی برنامه گنجینه مدیریتی، ایجاد 210 باشگاه پیش کسوتان با تحقق 65.1 درصدی و اجرای برنامه 100 مدرسه 100 دبیرخانه در 500 مدرسه استثنایی از جمله دستاوردهای بسته توسعه مشارکت ها در حوزه پیش کسوتان بود.
منبع: خبرگزاری پانا